برای انتخاب رشته دانشگاهی باید خیلی دقت کرد، ممکن است دارنده یک رتبه خوب به خاطر یک اشتباه کوچک نتواند در یک رشته یا دانشگاه خوب قبول شود.

انتخاب رشته

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: نتایج اولیه کنکور سراسری منتشر شده و داوطلبان می توانند بر اساس رتبه و تراز کسب کرده و در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته، به صورت مجزا در انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند. انتخاب رشته مهمترین فرایند پذیرش در کنکور سراسری است و نیازمند تخمین اصولی و تجربه است. در همین زمینه داوطلبان کنکور سوالاتی دارند که در ادامه دکتر عیسی روایی مشاور این حوزه به بخشی از آنها پاسخ می دهد.

آیا داوطلبان به تنهایی می توانند انتخاب رشته کنند؟

بله به شرطی که نکات زیر را رعایت کنند:

۱- دفترچه انتخاب رشته را کامل و با دقت بخوانند.

۲- از رشته ها و بازار کار آنها آگاهی کامل داشته باشند.

۳- دانشگاه ها و رنکینگ(رتبه بندی) آنها را بشناسند.

۴- رشته های خاص و فرق آنها را بدانند، مثلا رشته کامپیوتر و علوم کامپیوتر چه فرقی باهم دارند؟ یا رشته هوشبری با بی هوشی چه تفاوتی دارند؟

۵- معانی و مفهوم رشته های کشوری و بومی (استانی، ناحیه ای و قطبی) را بدانند.

۶- از معانی و مفهوم انواع دوره های دانشگاهی مانند روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد، شهریه پرداز، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد آگاهی کامل داشته باشند.

۷- بالانس یا متعادل بودن انتخاب رشته را بدانند. یک انتخاب رشته منطقی باید دارای سه مورد اصلی و کلی باشد(کد رشته های خوشبینانه، منطقی و بدبینانه).

علاوه بر این ها توصیه می کنیم حتما داوطلب در کنار یک مشاور انتخاب رشته قرار بگیرد که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد و بتواند کد رشته های انتخابی مناسبی را در سایت سازمان سنجش تنظیم کند.

هدف داوطلب از انتخاب رشته چیست؟ چه سوالی را باید داوطلب قبل از انتخاب رشته از خودش بپرسد؟

پاسخ به این سوال نیاز به توضیحات مبسوط دارد اما در کل اگر بخواهیم خلاصه پاسخ دهیم داوطلب باید از خودش بپرسد هدف من از انتخاب این کد رشته چیست؟ مثلا چرا می خواهم پزشکی بخوانم؟ یا چرا روانشناسی بخوانم؟ یا چرا مهندسی صنایع را انتخاب کنم؟

داوطلب باید سه نکته مهم را برای یک کدرشته در نظر بگیرد:

۱- آیا می خواهم با این کدرشته کارمند شوم(مثلا معلم)؟

۲- آیا می خواهم با این کدرشته مهاجرت کنم؟

۳-آیا می خواهم با این کدرشته کارآفرین شوم(تاسیس یک شرکت خصوصی)؟

قبل از شروع انتخاب رشته داوطلب باید به این سوالات پاسخ دهد:

اگر می خواهد کارمند شود، پس فعلا نمی‌تواند به مهاجرت فکر کند مگر اینکه دوره تعهد آن را بگذراند. هر چند کارآفرین در کنار کارمندی منافاتی ندارد. اما اگر می خواهد مهاجرت کند نباید رشته هایی را انتخاب کند که تعهدی هستند. مثل معلمی، رشته های علوم انتظامی یا پزشکی تعهدی و ... چون حداقل تعهد برای یک رشته در مقطع کارشناسی ۸ الی ۱۰ است.

اگر می خواهد کارآفرین شود، می تواند کارمند نیز باشد ولی یک کارآفرین موفق به زمان بیشتری برای ایجاد کسب و کار خودش نیاز دارد و معمولا شغل های کارمندی را نباید مدنظر بگیرید مگر موارد خاصی که شغل کارمندی در راستای شغل کارآفرینی است (مانند دبیر زبان انگلیسی که در کنار معلمی می تواند آموزشگاه زبان خودش را نیز به عنوان یک کسب و کار در حوزه کار آفرینی داشته باشد.)

** چرا بعضی ها با رتبه های خوب دانشگاه های بد قبول می شوند و بر عکس کسانی که هستند که رتبه های خوبی ندارند ولی دانشگاه های خوبی قبول می شوند؟

این یک تکنیک هست که یک مشاور خوب معمولا بالانس انتخاب رشته را با قواعد آن و آگاهی کامل به درستی پیاده می کند. یک انتخاب رشته اصولی باید دارای سه نوع کدرشته باشته باشد:

۱- کدرشته های خوشبینانه یا رویایی: حدود ۲۵ در صد کل کدرشته ها را در برمی گیرد.(در این بخش رتبه داوطلب را یک یا دو هزار و حتی گاها چند هزار پایین تر تصور کرده و کدرشته هایی را وارد می‌کنند که به نسبت رتبه واقعی فاصله دارد) این مورد خود جای بحث دارد. اگر مشاور اینجا خوب عمل کرده و داوطلب را به درستی راهنمایی کند، داوطلب می تواند حتی با یک رتبه نسبتا بد یا بد در یک رشته یا دانشگاه خوب (به نسبت رتبه) پذیرفته شود.

۲- کدرشته های منطقی یا واقع بینانه؛ حدودا ۵۰ درصد کدرشته ها باید را طوری انتخاب کرد که در حدود رتبه و تراز داوطلب قرار داشته باشند.

۳- کدرشته هایی بدبینانه: که ۲۵ درصد کدرشته های داوطلب را در برمی گیرد. اصطلاح "کار از محکم کاری عیب نمی کند" اینجا کاربرد دارد. در واقع کدرشته هایی برای داوطلب انتخاب می شود که رتبه داوطلب را یک یا دو هزار بسته به رتبه، افزایش می دهند یا تراز آن را حدودا هزار تا کاهش می دهند. رعایت کردن این شرایط شانس قبولی داوطلب را می توان افزایش داد.

کد خبر 878768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    لطفا تفاوت مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر را یک نفر توضیح دهد.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    لطفا رشته علوم مهندسی آب و بازار کار و امکان مهاجرت با این رشته را هر که میداند توضیح دهد.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    رشته مهندسی نقشه برداری بازار کار و امکان مهاجرت با این رشته را هر که میداند توضیح دهد.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    رشته مهندسی هوا فضا و مشاغل مرتبط با آن و امکان مهاجرت با این رشته را کسانیکه مطلع هستند توضیح دهند.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    هر که از رشته مهندسی نساجی، بازار کار آن و امکان مهاجرت با این رشته مطلع هست لطفا در این خصوص توضیح دهد.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    رشته مهندسی دریا چی هست؟ چه بازار کاری دارد؟ امکان مهاجرت با این رشته وجود دارد؟